De lut

.

M-am trimis Dumnezeu, un om de rând, să nu fiu singur, pe pământ.

(om de lut cu gura lui mare, c-o vorbă se-alină, cu alta se doare)

.
.
Îţi lipseşte unul sau mai multe simţuri, spre exemplu văzul sau auzul. Eşti privat de o mână, un picior sau orice altă parte a corpului care este necesară pentru a îndeplini ‘normalitatea’. Deţii un retard sau eşti socotit bolnav psihic.

.
– Asta numesc oamenii handicap, iar cei enumeraţi au devenit ceea ce oamenii numesc, persoane dezavantajate într-o societate.
.
Sunt ceea ce sunt, un retard faţă de unii şi geniu în comparaţie cu alţii. Sunt slab pentru mulţi, însă obez privind în partea opusă. Sunt orb şi surd şi mut şi nici gust sau miros nu am faţă de cei care au parte mai mult decât ‘normalitatea’ o cere (orice naiba vrea să însemne normal-ul ăsta).
Personalitate de răzvrătit, dar şi laş în acelaşi timp. Sunt dezgustat, pasionat, respectuos, neglijent, grijuliu şi-mi bag picioarele în ea de treabă. Câteodată sunt de o seriozitate crâncenă ce dă în jenant, iar uneori am nişte glume în mine de tot rahatu’. Sunt politicos, diplomat, urât, frumos şi jignitor.

.
Sunt ceea ce sunt, opusul vostru şi identic. Capăt viaţă, dau naştere, ucid şi mor. Sunt plin de defecte fizice şi psihice şi morale, dar sunt imperfect, dar şi voi la fel. Sunt duşmănit şi am o pică pe ’ceilalţi’ de n-am cuvinte. Iubesc şi cateodată sunt dorit, doresc şi uneori am parte. Mă vait şi plâng şi-ndur şi-s cerşetor şi altruist şi egoist şi sufletist şi trădător şi salvator şi mincinos şi pacifist şi mă răzbun.

.
Şi atunci veţi spune că deţin o duzină de handicapuri, chiar dacă pentru mine acestea-mi sunt limite şi împliniri personale, chiar dacă şi voi aveţi parte de ele, deţinându-le doar într-o altă ordine, fruntaşe fiind, probabil, neasumarea acestor toate neajunsuri.
.
– Asta numesc oamenii handicap, iar ceea ce am enumerat a devenit ceea ce oamenii numesc, dizabilităţi ale societăţilor.
.
Dar găsesc acceptarea fiind incomparabilă cu orice am fost obişnuit, indiferent cât de firesc ar părea, deoarece aşa cum este posibil să mă bucur de momente şi persoane frumoase, implicit este necesar să fiu în stare să accept necazuri şi răutăţi, fără de care nu aş mai fi capabil să identific bucuriile, dar şi reciproca. Aşadar, îmi însuşesc, dezvolt şi asum părţile ‘negative’, decât să trec peste ele cu vederea, cu ochii închişi, muşamalizând, riscând acestea să se întâmple, ‘în lipsa mea’ oricum şi în orice mod.

.
De aceea există experimentat, nu învins sau câştigător; nivel de gândire în timp şi spaţiu, nu geniu sau prost; individualizare, nu frumos sau urât; imperfect şi nu persoană cu handicap sau om normal.

.
Astfel, îndrăznind să împart spaţialitatea prin mici şi mari, să separ ordinea prin sus şi jos, să divizez auzibilul prin ton şi sunet, să hotărâsc frumosul şi binele prin despărţirea urâtului de frumos şi a răului de bine şi sortând simţurile prin cu putinţă şi cu neputinţă, nu aş face decât să mă plafonez în continuarea celor, aproximativ, şase mii de ani deja parcurşi.
.
Eu numesc handicap să te trezeşti doar pentru că trebuie, să-ţi fie jenă să te accepţi în faţa nu ştiu cui şi mai ales să devi ceea ce consideră alţii că eşti. Să te duci la un birou care nu îţi place, să stai într-o relaţie doar din obişnuinţă şi mai ales să te căsătoreşti pentru că aşa este normal. Să respecţi o lege de teama pedepsei, să accepţi acea decizie care te apără de cei asemeni ţie şi mai ales să închizi ochii atunci când se schimbă regula jocului doar pentru că hotărârea a fost încălcată tocmai de legiuitori.

Lasă un comentariu

